Wybierz język

19. Wartość firmy i aktywów niematerialnych o nieokreślonym okresie użytkowania

Grupa zaklasyfikowała jako aktywa w skonsolidowanym bilansie wartość firmy i znaki towarowe o nieokreślonym okresie użytkowania do OWŚP, będących jednocześnie odrębnymi segmentami objętymi obowiązkiem sprawozdawczym:

  • ośrodek wypracowujący środki pieniężne (OWŚP) “Usługi dla klientów indywidualnych”:
    • Wartość firmy ujawniona na nabyciu M.Punkt Holdings Ltd.,
    • Wartość firmy ujawniona na nabyciu INFO-TV-FM Sp. z o.o.,
    • Wartość firmy i znak ujawnione na nabyciu spółek tworzących serwis IPLA;
  • ośrodek wypracowujący środki pieniężne (OWŚP) “Nadawanie i produkcja telewizyjna”:
    • Wartość firmy i znak ujawnione na nabyciu Telewizja Polsat S.A. (obecnie Telewizja Polsat Sp. z o.o.),
    • Wartość firmy i znak ujawnione na nabyciu Polskie Media S.A.

Wartość firmy i marki o nieokreślonym okresie użytkowania są testowane pod kątem utraty wartości raz do roku lub częściej, jeżeli występują przesłanki utraty wartości. Wartość firmy i marki zostały przypisane do wyżej wymienionych OWŚP w celu przeprowadzenia testu na utratę wartości. Przypisanie do danego OWŚP lub grup OWŚP nastąpiło na podstawie oczekiwanych korzyści z połączenia, dzięki któremu ta wartość firmy powstała, i zidentyfikowanych marek.
Grupa testuje całą wartość bilansową ośrodka wypracowującego środki pieniężne i w przypadku utraty wartości odpisy aktualizujące są odnoszone w pierwszej kolejności w stosunku do wartości firmy i nie podlegają odwróceniu. W przypadku całkowitego odpisu wartości firmy pozostała kwota straty z tytułu utraty wartości jest alokowana proporcjonalnie do marki i innych aktywów ośrodka wypracowującego środki pieniężne.

2013 2012
OWŚP “Usługi od klientów indywidualnych” 215.570 215.570
Wartość firmy ujawniona na nabyciu M.Punkt Holdings Ltd. 52.022 52.022
Wartość firmy ujawniona na nabyciu INFO-TV-FM Sp. z o.o. 10.704 10.704
Wartość firmy ujawniona na nabyciu spółek tworzących serwis IPLA 145.044 145.044
Marka IPLA 7.800 7.800
OWŚP “Nadawanie i produkcja telewizyjna” 3.278.034 3.200.263
Wartość firmy ujawniona na nabyciu Telewizja Polsat S.A. 2.360.263 2.360.263
Wartość firmy ujawniona na nabyciu Polskie Media S.A. 34.771 -
Marka Polsat 840.000 840.000
Marka TV4 33.656 -
Marka TV6 9.344 -

Wartości odzyskiwalne ośrodków wypracowujących środki pieniężne są ustalane na bazie kalkulacji wartości użytkowej. Kalkulacje te oparte są na zdyskontowanych przepływach pieniężnych przed opodatkowaniem i wykorzystują szacowane projekcje przepływów pieniężnych na podstawie aktualnych planów finansowych dla okresu 5-letniego do 2018 roku. Projekcje przepływów pieniężnych po 5-letnim okresie prognozy są szacowane przy użyciu krańcowej stopy wzrostu. Krańcowa stopa wzrostu nie przekracza długoterminowej średniej stopy wzrostu dla kraju, w którym Grupa prowadzi działalność.

Kluczowe założenia zastosowane do obliczenia wartości użytkowej
Obliczenie wartości użytkowej ośrodków “Usługi od klientów indywidualnych” i “Nadawanie i produkcja telewizyjna” jest najbardziej wrażliwe na następujące zmienne:

  • stopy dyskontowe
  • stopa wzrostu zastosowana do szacowania przepływów pieniężnych poza okres planów finansowych.

Stopa dyskontowa – stopa dyskontowa odzwierciedla dokonany przez kierownictwo szacunek ryzyka typowego dla każdego OWŚP, z uwzględnieniem wartości pieniądza w czasie, oraz ryzyko typowe dla danego składnika aktywów. Stopa dyskontowa została wyliczona z uwzględnieniem specyficznych warunków działalności Grupy i jej segmentów operacyjnych, w oparciu o średni ważony koszt kapitału (WACC). Stopa WACC bierze pod uwagę zarówno zadłużenie, jak i kapitał własny. Koszt kapitału własnego opiera się na zwrocie z inwestycji oczekiwanym przez inwestorów Grupy, a koszt długu oparty jest na oprocentowanych instrumentach dłużnych. Ryzyko specyficzne dla segmentu jest uwzględniane poprzez zastosowanie indywidualnego współczynnika beta. Współczynniki beta są szacowane co roku w oparciu o szeroko dostępne dane rynkowe.

Szacowana stopa wzrostu – stopy wzrostu bazują na szeroko dostępnych opublikowanych danych rynkowych, m.in. publikacji MFW.

Kluczowe założenia zastosowane do obliczenia wartości użytkowej w 2013 i 2012 roku:

Nadawanie i produkcja telewizyjna Usługi dla klientów indywidualnych
2013 2012 2013 2012
Krańcowa stopa wzrostu 3% 3% 3% 3%
Stopa dyskonta przed opodatkowaniem 11,1% 10,2% 8,6% 8,8%

Testy na utratę wartości marek i wartości firmy przypisanych do OWŚP “Nadawanie i produkcja telewizyjna” i “Usługi dla klientów indywidualnych” nie wskazywały na utratę wartości na dzień 31 grudnia 2013 roku.

Wrażliwość na zmiany założeń
Grupa uważa, że główne założenia przyjęte do testowania utraty wartości ośrodków wypracowujących środki pieniężne “Nadawanie i produkcja telewizyjna” i “Usługi dla klientów indywidualnych” na dzień 31 grudnia 2013 roku są racjonalne i oparte na doświadczeniu Grupy oraz prognozach rozwoju rynku, które są publikowane przez ekspertów z branży. Zarząd uważa, że żadna prawdopodobna zmiana w kluczowych założeniach, na których oparta jest kalkulacja wartości użytkowej wyżej wymienionych ośrodków wypracowujących środki pieniężne, nie spowodowałaby konieczności rozpoznania odpisu z tytułu utraty wartości.