Wybierz język

18. Marki

2013 2012
Stan na 1 stycznia 847.800 840.000
Nabycie spółki zależnej – alokacja wartości marki IPLA - 7.800
Nabycie spółki zależnej – alokacja wartości marki TV4 (patrz nota 37) 33.656 -
Nabycie spółki zależnej – alokacja wartości marki TV6 (patrz nota 37) 9.344 -
Stan na 31 grudnia 890.800 847.800
31 grudnia 2013 31 grudnia 2012
Polsat 840.000 840.000
TV4 33.656 -
TV6 9.344 -
IPLA 7.800 7.800
Razem 890.800 847.800

Polsat

W wyniku nabycia spółki Telewizja Polsat S.A. (obecnie Telewizja Polsat Sp. z o.o.) Grupa ujawniła wartość marki Polsat. Wartość bilansowa została przypisana dla celów przeprowadzenia testu na utratę wartości do ośrodka wypracowującego środki pieniężne “Nadawanie i produkcja telewizyjna” (patrz nota 19).

Marka Polsat, dla której ustalono nieokreślony okres użytkowania, nie podlega amortyzacji. Test na utratę wartości przeprowadzony na dzień 31 grudnia 2013 roku nie wskazywał na utratę wartości (założenia testu – patrz nota 19).

IPLA

W wyniku nabycia spółek tworzących serwis IPLA (w tym Redefine Sp. z o.o.) Grupa ujawniła w skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym za rok 2012 m.in. wartość firmy oraz wartość marki IPLA. Wartość marki IPLA na 31 grudnia 2013 roku wynosi 7.800 złotych. Wartość bilansowa została przypisana dla celów przeprowadzenia testu na utratę wartości do ośrodka wypracowującego środki pieniężne “Usługi dla klientów indywidualnych” (patrz nota 19).
Zarząd uważa, że marka IPLA ma pozytywny wpływ na pozyskiwanie nowych klientów, a także wzrost ARPU wśród obecnych klientów Cyfrowego Polsatu. Zarząd uważa, że nie ma ograniczonego okresu, w którym według przewidywań dany składnik aktywów będzie zdolny do generowania wpływów pieniężnych, a na dzień bilansowy nie ma żadnych planów, aby zaprzestać używania lub znacząco modyfikować markę IPLA. Zarząd stwierdził, że okres użytkowania marki IPLA jest nieokreślony, co oznacza, że składnik aktywów nie podlega amortyzacji i jest testowany pod względem utraty wartości raz w roku. Wartość przypisana do marki odnosi się do zastrzeżonej nazwy “IPLA” oraz logo “IPLA”. W przypadku gdy Grupa zadecyduje o zaniechaniu stosowania lub znaczącej zmianie nazwy lub logotypu, Zarząd dokona przeglądu, czy zdarzenia i okoliczności nadal uzasadniają przyjęcie nieokreślonego okresu użytkowania dla marki “IPLA”, oraz oceni, czy istnieją przesłanki wskazujące na utratę wartości lub konieczność zaprzestania rozpoznawania.
Test na utratę wartości przeprowadzony na dzień 31 grudnia 2013 roku nie wskazywał na utratę wartości (założenia testu – patrz nota 19).

TV4 i TV6

W wyniku nabycia spółki Polskie Media S.A. Grupa ujawniła w skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym za rok 2013 m.in. wartość firmy oraz wartość marek TV4 i TV6. Wartość marek TV4 i TV6 na 31 grudnia 2013 roku wynosi 43.000 złotych. Wartość bilansowa została przypisana dla celów przeprowadzenia testu na utratę wartości do ośrodka wypracowującego środki pieniężne “Nadawanie i produkcja telewizyjna” (patrz nota 19).

Wartość godziwa marek TV4 i TV6 została oszacowana przy zastosowaniu dochodowej metody opłat licencyjnych oraz metody podziału zysku. Metoda opłat licencyjnych opiera się na założeniu, że korzyści wynikające z posiadania znaku towarowego są równe kosztom, jakie musiałby ponieść dany podmiot, gdyby nie posiadał praw do znaku, a jedynie użytkował go na podstawie umowy licencyjnej według obowiązujących na rynku stawek. Metoda podziału zysków jest oparta na założeniu, że istnieje możliwość zidentyfikowania wartości niematerialnych spośród pozostałych aktywów kontrolowanych przez spółkę, a następnie przypisania określonej części zysku operacyjnego do wydzielonych wartości niematerialnych.

Marki TV4 i TV6 zostały wycenione w oparciu o przewidywane przychody ze sprzedaży, przewidywane poziomy zysku operacyjnego oraz stawki opłaty licencyjnej oszacowanej na podstawie umów dotyczących znaków towarowych dla spółek o porównywalnym profilu działalności. Stopa dyskontowa odzwierciedlająca wartość pieniądza w czasie, a także ryzyka związane z przewidywanymi przyszłymi przepływami pieniężnymi została określona na poziomie 13,7%.

Zarząd uważa, że marki TV4 i TV6 mają pozytywny wpływ na przychody z reklamy i sponsoringu. Zarząd uważa, że nie ma ograniczonego okresu, w którym według przewidywań dany składnik aktywów będzie zdolny do generowania wpływów pieniężnych, a na dzień bilansowy nie ma żadnych planów, aby zaprzestać używania lub znacząco modyfikować marki TV4 i TV6. Zarząd stwierdził, że okres użytkowania marek TV4 i TV6 jest nieokreślony, co oznacza, że składniki aktywów nie podlegają amortyzacji i są testowane pod względem utraty wartości raz w roku. Wartość przypisana do marek odnosi się do zastrzeżonej nazwy “TV4″ i “TV6″ oraz loga “TV4″ i “TV6″. W przypadku gdy Grupa zadecyduje o zaniechaniu stosowania lub znaczącej zmianie nazwy lub logotypu, Zarząd dokona przeglądu, czy zdarzenia i okoliczności nadal uzasadniają przyjęcie nieokreślonego okresu użytkowania dla marek TV4 i TV6, oraz oceni, czy istnieją przesłanki wskazujące na utratę wartości.